Hoe stem je de functionaliteiten van UiTPAS op jongeren af?

Beter inzetten op UiTPAS en jongeren kan zeker en vast op korte termijn en binnen het huidige technische systeem. Net als voor andere doelgroepen kan UiTPAS ook voor jongeren een instrument zijn dat leidt naar meer participatie. Daarom moeten de functionaliteiten van het spaar- en voordelenprogramma goed afgestemd worden op die doelgroep:

Aankoop & activatie van UiTPAS
Jongeren hebben vaak een beperkt budget, al wordt hun vrijetijdsbudget vaak nog voor een deel gefinancierd door hun ouders. Ze zullen pas overgaan tot de aankoop en activatie van een pas als het voordeel van hun uitgave duidelijk is. Communiceer dus nadrukkelijk wat de pas voor hen kan betekenen.

Welkomstvoordelen
Welkomstvoordelen zijn een trigger en overtuigen mensen tot een aankoop. Dat is echter niet altijd het geval voor jongeren. Wil je jongeren over de streep trekken? Maak je welkomstvoordeel dan jongerenproof. Idealiter kunnen jongeren de UiTPAS aankopen en activeren op dezelfde locatie. En kunnen ze op hetzelfde moment ook onmiddellijk genieten van hun welkomstvoordeel.

Sparen
Sparen, de meest gekende functionaliteit van UiTPAS, is niet altijd de aantrekkelijkste functionaliteit voor jongeren. Ze zullen sparen voor een omruilvoordeel dat voor hen gekend en aantrekkelijk is. Maak het sparen voor jongeren zo eenvoudig mogelijk. Zet in op mobiel en op vrijetijdslocaties waar jongeren komen, zo kunnen ze zoveel mogelijk ‘on the spot’ sparen. Onthoud dat sparen direct verbonden is met het UiTPASaanbod: is er weinig interessant aanbod, dan zal er niet veel gespaard worden.

Omruilen
Licht de omruilvoordelen die jongerenproof zijn uit. Jongeren verkiezen korting of een gratis activiteit boven een gadget. Het voordeel moet niet alleen aantrekkelijk zijn voor jongeren, het moet ook duidelijk gecommuniceerd worden. Breng hen dus op de hoogte van voordelen die zij interessant en leuk vinden. En maak het hen makkelijk en laat hen sparen en ruilen op dezelfde plek.

Coupons
Met een coupon kan je een segment van je UiTPAShouders, bv. alle jongeren tussen 16 en 26, een korting of een gratis ticket op enerzijds specifieke evenementen of anderzijds bij verschillende aanbieders toekennen en afgebakend in tijd. Via de segmentatietool kan je dit voordeel duidelijk en eenvoudig communiceren via een gerichte naar jouw segment. Wees je, net zoals bij de omruilvoordelen, bewust van wat jongeren willen en leuk vinden.

Jongere in armoede
Volgens het principe van UiTPAS wordt het kansentarief voor de jongere in armoede berekend op de basisprijs. Kies je ervoor om een jongerentarief aan te bieden? Doe dit dan op basis van leeftijd in plaats van op statuut (vb. student). Lang niet alle jongeren studeren. Voor een jongere in armoede, die zowel recht heeft op het jongerentarief als op het kansentarief, geldt altijd de laagste prijs. In bijna alle gevallen is dit het kansentarief.

Wil je meer?

Dan is de begeleiding op maat over jongeren en UiTPAS misschien iets voor jouw stad of gemeente. In deze tweedaagse begeleiding bekijken we samen hoe UiTPAS jouw communicatiestrategie naar jongeren kan versterken.