Het verhaal achter dit project

'VR in het ziekenhuis' is een samenwerking tussen JEF vzw, VRT sandbox, Hunsk en Soulmade.

Het project kent vier fases:

INSPIREREN

JEF zet doorheen hun werking 'voor en door jongeren' centraal. Een jonge animator krijgt in dit project de kans om een interactieve VR-film te maken. JEF organiseert twee ontmoetingsmomenten met de animator en de kinderen om ideeën te verzamelen. Samen bedenken ze de figuren en verzinnen ze korte acties voor de VR-film. Het VR-bedrijf Soulmade zet de animaties vervolgens om in een app.

BELEVEN

De kinderen kijken naar het resultaat: een interactieve VR-film.

De film start met een 360° beeld van een uniforme ziekenhuiskamer waarbij het kind in bed ligt. Het ziekenhuis transformeert naar een onderwater fantasiewereld.

Door naar de figuren te kijken starten er korte animaties.

EXPERIMENTEREN

De kinderen maken een eigen fantasiewereld tijdens een open workshop. Ze worden (aangepast aan het ziekenhuisritme) individueel of in groep begeleid om een eigen VR-omgeving te bouwen. Dankzij de app CoSpaces Edu kunnen ze deze wereld ook met augmented reality in hun eigen kamer plaatsen.

DELEN

Duurzaamheid van dit pilootproject is een belangrijk aandachtspunt voor de organisatoren. Hier besteden ze op verschillende manieren aandacht aan:

  • De VR-film VR Wonderwater is gratis beschikbaar voor Android en iOS. Kinderen kunnen deze op hun smartphone downloaden.
  • Ook kunnen kinderen na het project op eigen computer, tablet of smartphone met de gratis app CoSpaces Edu verder experimenteren. Hiervoor wordt een tutorial gemaakt die gedeeld wordt op het JEF Youtube-kanaal.

Mooiste effecten?

  • Het was een meerwaarde dat de animatoren hun inspiratie bij de kinderen in het ziekenhuis en revalidatiecentrum gingen halen. Ze vertaalden hun tekeningen en ideeën naar zeer mooie 3D animaties.
  • De kinderen waren erg enthousiast over de app VR Wonderwater en vonden het fijn om daarna ook zelf een eigen virtuele wereld te kunnen bouwen.
  • Het project vond in de 11-jarige Mauro Druwel de perfecte persoon om de tutorials te maken. Hij deed dit op een enthousiaste en heldere manier.
  • Het project kon op veel interesse rekenen en kregen daardoor ook behoorlijk wat aandacht in de media wat de bekendmaking van de app zeker ten goede kwam.

Obstakels of verbeterpunten?

  • Technisch was dit project een grote uitdaging. De ontwikkeling van de app liep veel vertraging op en bij de eerste workshopsessie waren er nog storingen. In de toekomst zou het beter zijn om vooraf eerst heel de technische flow van de app op te maken alvorens ermee te starten.
  • Het publiceren van de app gaf ook het onverwachte probleem dat je deze niet onmiddellijk in de Google Play store kon terug vinden. Pas twee maanden later kon je die wel terug vinden. Daarvoor kon je enkel de app downloaden via de exacte link. Wat communicatief wel zeer vervelend was en waardoor de app een lager downloadcijfer had voor Android dan iOS.

Meer weten over dit project of de andere projecten van JEF vzw?

Neem dan contact met Elfi De Vos via elfi@jeugdfilm.be of via 03 303 43 19.

Of neem een kijkje op de website van JEF.

Praktijkvoorbeeld

10 jaar MAS in Jonge Handen

19 mrt. 2020

MAS in Jonge Handen, de jongerenwerking van het museum, bestaat 10 jaar. Daarom bracht het museum de publicatie, ‘Jeugd verovert museum’, die de jongerenwerking verhaalt, uit.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Kinderen als erfgoedambassadeurs

30 okt. 2019

Kinderen warm maken voor cultuur of erfgoed is niet altijd even makkelijk. Met het project Jong redt Oud blijkt dat voor het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed in Limburg echter een koud kunstje.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

De Filmclub

27 mrt. 2020

De FilmClub toont kleuters, kinderen en jongeren een jaar lang film, op een plek naar keuze, dankzij een netwerk van vrijwilligers.

Meer lezen