Met Expeditie UiTPAS brengt publiq een kijk op de verschillende UiTPASinitiatieven in Vlaanderen en Brussel. Van prille starters tot gerodeerde samenwerkende partners. Van kleine gemeente tot grootstad. UiTPAS is een verhaal dat stilaan uit haar kinderschoenen stapt. Maar wat is de toekomst van de pas? Wat zijn de plannen van publiq die het programma uitdraagt in Vlaanderen? Vragen voor Bart Temmerman, directeur van publiq.

Bart was er bij van het prille begin. In 2009 werd hij directeur van het toenmalige CultuurNet. De organisatie maakte een ommeslag van expertisecentrum met evenementenwebsite naar een collectief marketing- en dienstenplatform voor deelnemers en partners in de vrijetijdssector. Hij vond het idee van de A-kaart in Antwerpen heel inspirerend en legde vrij snel het idee voor een Vlaamse UiTPAS op tafel. De toenmalige Minister van Cultuur ging mee in de gedachtegang en vroeg om een test in Aalst uit te voeren. Die test bleek succesvol te zijn en de Minister vroeg om UiTPAS in Vlaanderen te implementeren. CultuurNet kreeg die opdracht. 

Doorheen het traject, van bij de prille eerste ideeën, ging CultuurNet in dialoog met het Netwerk Tegen Armoede. Schouder aan schouder werd UiTPAS bedacht, uitgelegd, verdedigd en gepromoot. Intussen is de pas in gebruik in meer dan veertig steden en gemeenten in Vlaanderen en Brussel. De museumpas werd onlangs gelanceerd als spin-off. Ook in dit model betalen mensen in armoede slechts 20 procent van de ticketprijs.