OOSTENDE

Oostende is al een paar jaar actief met UiTPAS. Het instrument UiTPAS bekendmaken blijft een opdracht, maar tegelijk zet de stad meer en meer in op het uitdragen van de vele kansen en mogelijkheden die de pas biedt. En met opleidingen voor onthaalmedewerkers wordt de kwaliteit én de inclusiviteit verhoogd. Een gesprek met UiTPASmanager Sarah Braet en Lieve Bohy, armoededeskundige van het Sociaal Huis.

We treffen elkaar in de foyer van De Grote Post, het intussen niet meer zo gloednieuwe maar nog steeds superjonge cultuurcentrum dat Oostende cultureel op de kaart zet. De Grote Post is een symbool voor de Oostendse cultuurwerking: inclusief, divers en volks, gekoppeld aan een hoge kwaliteit. Dat Oostende vrij snel met UiTPAS in zee zou gaan, leek voorbestemd.

“We zijn gestart in 2015 met UiTPAS”, vertelt Sarah Braet, “De startsituatie was uitstekend: het bestuur was enthousiast, we konden buigen op een bestaand netwerk van mensen in armoede, de sector van vrije tijd werkte actief mee.” Ook de context van Oostende vroeg om een initiatief: op de kansarmoedeatlas van West-Vlaanderen kleuren een aantal wijken van Oostende dieprood. “De kansarmoedecijfers zijn hier inderdaad hoog”, bevestigt Sarah, “UiTPAS was dan ook welgekomen. De pas zorgt er voor dat de versnippering van de vele passen en voordelen voor mensen in armoede herleid kon worden naar één instrument.”

“Mensen in armoede ervaren vaak drempels”, zegt Lieve Bohy van het Sociaal Huis van Oostende. “Mensen in armoede zeggen al eens ‘Dit is niet voor ons’ als ze het hebben over cultuuraanbod. En dat gaat niet alleen over geld. Dat ook gaat ook over codes en gebruiken. Wat je bijvoorbeeld moet aandoen om naar een voorstelling te gaan.”

Lieve is de geknipte vrouw om mensen op weg te helpen naar cultuur en vrije tijd. “Ik heb zelf een vierjarige opleiding gevolgd als ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting”, zegt ze. “Ik kan me helemaal in de leefwereld inleven van de mensen die we helpen vanuit het sociaal huis. Ik weet wat het is, in armoede leven.”

Campagne

Oostende kiest van het begin voor een inclusieve breed georiënteerde campagne. Gericht op alle doelgroepen in Oostende: bewoners en tweedeverblijvers, mensen in armoede, mensen met een migratieachtergrond. Daarvoor werd een originele campagne gecreëerd.

“We gebruikten oude zwart-witfoto's met beelden van de stad. Dat werkte best goed, we kregen snel veel vragen naar passen.” UiTPAS kende een sterke groei van bij de lancering. “We gebruikten ook een beeld van de jaren dertig, met twee meisjes op. We zijn op zoek gegaan naar wie die meisjes zijn op de foto. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen bij onthaalmedewerker Edith Blommaert van het Huis Van Alijn in Gent, die haar moeder en tante herkende op de affiche.”

Gesterkt door het succes van de campagne hanteerde het UiT-team meerdere methodieken om de pas te promoten. “We hebben een mobiele balie waarmee we op evenementen en festivals gaan staan, we hadden zelfs een rad van fortuin”, lacht Sarah. Daarnaast werden UiTPASvrijwilligers geworven en gevormd. “Dit zijn nu intussen onze ambassadeurs geworden. Zij zijn veel geloofwaardiger naar hun achterban.” Dit bereik je dus niet met een generieke campagne. “Het is mensenwerk”, beaamt Sarah.

UiTPAS Oostende

UiTPASles

Sedert een tijdje geeft Sarah ook les. UiTPASles. “We stelden na een tijd vast dat de UiTPAS voor mensen met een migratieachtergrond nog teveel een zwempas is. Het volle potentieel van de pas was niet voldoende duidelijk. Nu geven we UiTPASles in de Open School. Met alles erop en eraan. Ik heb dan een zuiltje mee, een pas,... we tonen in detail hoe het werkt. En we geven ook aan hoe breed en divers het vrijetijdsaanbod van de stad is.”

Het is meteen ook de gelegenheid om in gesprek te gaan over dat aanbod. “Mensen geven aan waar ze graag heen gaan. Soms weten we dat niet en door deze gesprekken krijgen we daar beter zicht op.” Intussen voeren zowel De Grote Post als Theater aan Zee geregeld dit soort gesprekken, waarbij ook de programmatie onder de loep wordt genomen.

Fish & Stick

Met een nieuwe grafische campagne met de stripfiguurtjes Fish & Stick - we zijn tenslotte in de stad aan zee - wil Sarah nu een stap verder gaan met de UiTPAS. “We merkten dat mensen de pas wel hadden maar niet goed wisten wat ze er allemaal mee konden. Punten werden gespaard, maar bijvoorbeeld weinig omgeruild. In deze nieuwe campagne focussen we nu op de omruilvoordelen.” En dat mag met humor. Met de eenvoud van de tekeningen is het voor iedereen helder verstaanbaar.

“Ik hoop dat we de komende jaren nog verder onze kansen kunnen maximaliseren, want UiTPAS is een krachtig instrument. We zouden nog meer kunnen centraliseren wat nu versnipperd wordt aangeboden. En we willen groeien met ons aanbod.”