80% van de mensen verplaatst zich voor hun vrijetijdsbesteding binnen een straal van 30 kilometer of 30 minuten van hun woonplaats. Voor een aantal Vlaamse gemeenten ligt daarmee een deel van het Waalse en (voor Zuid-West-Vlaanderen) ook Franse aanbod binnen bereik. Alleen betekent dat niet dat inwoners daar ook effectief participeren. Dus kwam er ‘UiT in de metropool’, om de inwoners van Zuidwest over die (territoriale) schreef te trekken. Want onbekend is automatisch onbemind.

Persoonlijke communicatie zonder drempels

Wanneer ga jij het snelst over tot een kaartje kopen? Wanneer je een kalender in de bus krijgt die zegt welke voorstellingen de moeite waard zijn, of wanneer iemand jou die voorstelling of dat festival persoonlijk aanraadt? Met die redenering in het achterhoofd startte Zuidwest de reportage ‘UiT in de metropool’. Elke maand vertelt een redacteur daarin over de expo die hij zag, het vergeten plekje dat hij bezocht of de wandelroute die hij volgde.

De nadruk ligt niet op een bepaald type van vrijetijdsbesteding, voor een bepaalde leeftijd of binnen een specifieke prijscategorie, maar Zuidwest wil dankzij de uiteenlopende selectie net de kaart trekken van kwaliteit en diversiteit. En daarvoor mag ook over de regiogrenzen gekeken worden, aangezien de rubriek culturele trekpleisters van over de hele eurometropool Lille – Kortrijk – Tournai voorstelt. Die kan je terugvinden via verschillende kanalen: online op UiTinZuidwest.be, defacebook- en twitterpagina, maar eveneens fysiek, in de gedrukte UiTkalender.

Doen wat het moet doen

Bovenstaande aanpak zorgt ervoor dat de rubriek wérkt. Daarvan is er fysiek bewijs, zo zegt coördinator communicatie bij Zuidwest Arvid Waelkens. “Uit Google Analytics, de statistieken van de website en vanop Facebook blijkt immers dat ‘UiT in de metropool’ al lange tijd de meest gelezen rubriek binnen ons redactioneel werk is.” En dat hopen ze zo te houden. Daarom wil Zuidwest nog verder gebruikmaken van de vele mogelijkheden die het reportageformat met zich meebrengt, door de geschreven verhalen aan te vullen te met bijvoorbeeld videoverslagen op Youtube.

De rubriek doet dus wat hij moet doen: mensen lokken en inspireren. Daarmee werkt Zuidwest niet enkel in op de informatie-, maar ook de motivatiedrempel. En drempels zijn er toch om weg te werken?