Er werd al vaker aangehaald dat segmentatie je kan helpen om jouw doelpubliek nauwkeuriger af te bakenen en gerichter aan te spreken. Het gevolg: een hoger bereik en een beter resultaat op jouw campagne. Daarvan getuigde de e-mailcampagne in 2016 rond Theater aan Zee.

Wat?

Meer mensen in armoede laten meegenieten van het zomerfestival Theater aan Zee. Dat was de reden waarom het UiTPASteam van Oostende de segmenterende hulp inriep van CultuurNet Vlaanderen. Door een omruilvoordeel op maat aan te bieden, namelijk twee UiTPASpunten voor één festivaljeton, hoopten ze de opkomst van mensen in armoede te verhogen. Daarmee kon elke ontvanger van de mail kiezen voor of gratis toegang tot een voorstelling in het Familiepark, of een drankje of een ijsje. Het enige wat ze moesten doen, was doorklikken naar de website.

Wie?

Uiteindelijk werd de e-mail verstuurd aan 200 personen in armoede, allemaal met een actieve UiTPAS van Oostende, waarbij ‘actief’ werd gedefinieerd als ‘minimaal één punt gespaard’.

Resultaat?

Een algemene mailing met een vergelijkbare ‘call to action’ heeft doorgaans een doorklikratio van slechts vier procent. Met dat in het achterhoofd scoorde de mail van UiTPAS Oostende buitengewoon hoog: een enorme 45% van de geadresseerden bleek geïnteresseerd en klikte door. Van die 90 mensen beslisten er 20 personen in te gaan op het voordeel, wat nog steeds zorgde voor een indrukwekkende omruilratio van 22%.

 

Artikels over UiTPAS